Damm, damm - men tusan vad kvinnor kan!

Jag funderade länge på vilken rubrik jag skulle sätta till detta inlägg.

kanske "Allt e primitivt" eller "I-länder, fasiken vad bortskämda vi är", men kände att den som blev var ändå mer överhängande för min situation just nu. Kvinnor kan, jajamen.

Jag e på påsklov, med mamma, på landet. Vår kära sommarstuga e klar att flytta in i. Förra året, året från helvete, som började med att morfars verk invändigt blev totalförstörd av läcka på vinden och fick rivas ut så enbart ytterväggarna var kvar. Hela våren stod ett par rejäla värmefläktar och torkade ut kroppen. MEN NU jäklar e vi back on track. Känns underbart. Älskar mitt land (alltså landet, livet på landet). Det e ju här jag vuxit upp, det enda som finns kvar ända sen jag var ett litet knytte. TRYGGHET! Inget kommer nånsin slå detta.

Oavsett hur underbart fint och mysigt allt e här. Just nu har vi inget VATTEN kopplat till stugan. Snacka om att man e bortskämd när allt flyter på som vanligt, i vårt kära I-land. Nu e det jag och mor som springer till grannen och hämtar vatten, avståndet dit är dock inte kilometrar. Endast 50 meter, högst, men jag sänder en tanke till alla som har det såhär ALLTID. ÅÅÅÅÅÅÅH, VI E SÅ BORTSKÄMDA! Jag gillar ändå att får ha det såhär ibland, känns som man e tillbaka i förra sekelskiftet, gillar ju att föreställa mig att jag är nån annanstans, typ Afrika. Exotism!

Tänk att världen e så olik beroende på vart man befinner sig. Gick även och tänkte på detta när jag gick runt runt på A6 igår, tänk vad många olika ansiktsformer och typer det finns. Detta e ju nåt jag tänkt på förut, men igår blommade tanken upp igen. Man älskar ju det, för tänk vad tråkigt livet hade varit annars. Men just det här med levnadsförhållanden vad e meningen med det egentligen? Skapar det inte bara konflikter och avundsjuka?

Visserligen kan ju vi som har det bra känna att vi har det sjukt lyxigt i jämförelse med tsuanami-, svält- och jordbävningsdrabbade länder och dess folk. Jag tänker ofta på hur lyckligt lottad man varit som föddes i Sverige, visserligen har översvämningar och stormar börjat drabba oss, men det är ju faktiskt ingenting i jämförelse, vi ska vara TACKSAMMA, helt enkelt!

Tänk om vi alla skulle byta bostad/land med någon människa/familj på ANDRA SIDAN JORDEN! I typ ett halvår, eller mer. Obligatoriskt för alla! Vad skulle hända? Skulle det få ett bra eller dåligt resultat? Undrar hur många som skulle stanna på det nya stället? Hur många skulle längta hem? Hmm..

***

 


Nu tänkte jag fortsätta med min påsk och livet på landet. Bara sådär, för att delge er hur underbart livet faktiskt är, med eller utan rinnande vatten kopplat till sitt palats eller koja!

Kan döpa avsnittet till I-landslyx.

Snön är borta. Våren e på G. Is ligger fortfarande på sjön, men ack vilken sjöutsikt. Jag har sett två blåsippor, en vit krokus och en massa harlortar.

   

Kylen e kall. Elementen är varma. Och enbart på påskgodiset kommer vi att överleva. Mmm lakrits e gott!
Här e knäpptyst sånär som på alla vårfåglar som kvittrar och radion som levererar Bosse Bildoktorn och Ring - Så spelar Vi.
Klädd i landet-kläder : Morfars gamla långkalsonger, mormors scarf, en urtvättad 90tals-tshirt och håliga raggisar, man gillar ju att muscha runt i tattiga myskläder. Få va sig själv, klädd enbart för att man ej ska frysa. Skit i eventuella tidigt-utflyttade sommargäster - Det här e landet, allt e tillåtet!
Eftersom vi ej har rinnande vatten kommer hygienen helt klart bli lidande, men vad gör det med lite svett hit o dit? Ha.
Saknar inget, förutom någon enstaka person, kanske.. Speciell!

Trodde det skulle bli en fullspäckad-med-jobb-ledighet, men mamma har fallit in i "det får ta sin lilla tid, det här" och det känns ju kalas, då blir det roligare att jobba. Igår när vi kom sopade jag altanen från renoveringsskräp och höstlöv, dammsög upp allt byggdamm inne i stugans alla rum och moppade därefter. Så nåt gott har man gjort. Sen fick jag somna in klockan 21, dödstrött, i en Prinsessan på Ärten-säng, med eller utan Prins sov jag som en Prinsessa.



Anyway, jag och morsan klarar oss, galant, och imorgon kommer Morbror Lars med familj. Jag har det gött, jag e tacksam OCH SJUHELSIKES BORTSKÄMD, ja.

/ KÖTTAS

Ps. KVINNOR KAN sova i beckmörker ute på landet utan att få hjärtklappning.
KVINNOR KAN skura, diska och damma utan rinnande varmvatten.
KVINNOR KAN spola på toaletten med hink och vattenkanna, och utföra raggarduschar med småbaljor och gott mod.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0