Elen gick - och kom tillbaka

Påskafton klockan 15 dog radion. Därmed elen. I stugan. Oh herregud varken el eller vatten, nu e det verkligen fattigt. Mor o jag gick runt o kollade proppar hit o dit, men hungern gjorde sig påmind hos moran så vi väntade med det, och drog ner till Gränna och närmsta korvmojj.

 

GRILLKÖKET med Gränna genom fönstret.
"En hamburgarmeny m bröd och dricka, till mamma, och en hamburgarmeny med bröd, dricka OCH pommes till mig, tack!". Så stod det faktiskt i menyn, "med bröd". Tur att bröd ingick..

 

Här sidder hon o klurar på vad nästa steg ska bli. I elhärvan. (Jag vet att mamma ej kommer gilla den här bilden, jag lägger upp denna i smyg, utan tillåtelse, men jag gillar skuggspelet i bilden, så denna får det bli, MOR JAG ÄLSKAR DIG, hoppas du fortfarande älskar mig!)



Väl är att man har en GOD BOK då allt annat havererar. En GOD BOK kan man lita på, i vått och torrt. SPRINGSTEENLAND - Svenska texter om Bruce Springsteen.

  

Så här mörkt va det igårkväll, endast ett stearinljus lös upp badrummet, MEN..

NU e det en ny dag. Och vi har ringt samtal till Jönköpings Energi och pratat med två Bertil. En gammal i gården från Gränna. He came, he saw, he conquered. Vilken karl. Och det e ju nåt visst med smålänningar, man blir så trygg så fort de öppnar munnen. Det visade sig att det inte va nåt krångligt byggnadsfel utan bara JORDEFELSBRYTAREN som slått av, då vi värmde vatten på stora plattan på spisen. Ja se där ja. Kanske man inte ska ha "hus" om man inte vet saker som detta. Vill dock skryta lite om mitt snille. Jag pekade på JORDEFELSBRYTAREN igår innan korvmojjen, men min mamma som e lite ängslig av sig när det kommer till tekniska saker sa Nä, men vi tar väl det sen.. i så fall.

Bertil ska förklara för sina överhuvuden på fetingsmåländska att det va "två vilsna fruntimmer" därute, så att vi ska slippa en räkning för utryckning på självaste påskdagen, för något som vi själva hade kunnat fixa.

Ja i vilket fall som helst har vi el nu, lyxigt, indeed. Earth Hour e helt enkelt bättre då man frivilligt slår av all elektricitet. Mycket ska man klart va med om, erfarenheter gör en rikare.

/ Köttas




Kommentarer
Postat av: birgitta nilsson

kul att läsa om era äventyr men Annmari kunde kanske hålla sig för skratt? BRA kort på henne!!

Ni har det säkert jättemysigt i er nya fina stuga

KRAM Birgitta

2010-04-04 @ 21:58:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0