Bayeuxtapeten

Wow. fantastiskt vad man lär sig.
idag på textil teorin i morse hände det.
en av få teoretiska lektioner vi har. och man
är inte så van vid det så där halv 9 på morgonen.
samma idag. trött var man, men när anki började
berätta om en tapet i frankrike någonstans som
man hade vävt upp efter ett slag mellan england
och frankrike en gång i tiden så vaknade jag
genast till liv. Fatta 70 meter lång och en halv meter bred.
SJUTTI meter vävd tapet. Det fanns en bok om tapeten till
och med.

Bayeuxtapeten består av en bindel i ett stycke, 70,34 meter lång, 50 cm. bred, av sannolikt ursprungligen oblekt linne, som tiden har gett samma färg som brunt hollandslärft. Hela tapeten är indelad i mer än 70 handlingar, som i allmänhet är skilda från varandra genom broderade träd eller byggnader. Den innehåller framställningar av 623 personer, 202 hästar och mulåsnor, 55 hundar, 505 andra djur, 37 byggnader, 41 skepp och båtar, 49 träd -- sammanlagt 1512 föremål. Betydelsen av dessa figurer som är broderade med ylle i 8 olika färger, förklaras genom en inskrift av tum-höga latinska bokstäver över de flesta rutorna.

Snacka om att man har ett till mål i livet. Få se detta mästerverk med
sina egna ögon. Nu undrar jag bara, hur pallade folket väva detta?
Känns inte direkt att vem som helst gör detta frivilligt. Typ lite "väv eller dö"
scenario.
Kungen vill nu att ni ska väva en 70 meter lång tapet till han.
Någon måste ju ha tänkt "aa shit, 70 meter, jag pallar inte, skjut mig".

Jag hade aldrig pallat i alla fall. Men fy fan vilken cool grej.




/ Loffas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0