Pukeberg

Hej.
Idag har min klass varit på Designarkivet i Pukeberg utanför Nybro. Där har de arkiverat svenska formgivares skisser och även vissa alster. Vi fick se skisser av fyra svenska textilformgivare, nämligen Susan Gröndal, Gunilla Ponten, Ingrid Dessau och Wanja Djanaeiff. Syftet med besöket var att veta att detta ställe finns till för alla, man kan komma dit och bara browsa och njuta av vackra skisser mm, typ.

Iallafall, vad jag skulle komma till, var att de har väldigt dålig täckning därinne och precis när jag ska gå in genom dörrarna ringer Loffas. Vi hann prata i 10 sekunder och det jag fick fram innan samtalet bröts var att vi var i Pukeberg, nära Nybro, där vi käkakebab når vi var påväg till Öland på klassresa i somras..
När jag nu pratat med Loffas ikväll fick jag värsta skrattanfallet, det skönaste skrattanfallet på säkert ett halvår. Loffas hade blivit väldigt konfunderad och tänkt:

-Hmm, Kukeberga, där har jag aldrig vatt, o ätit kebab..? Nääh.

Sen sa jag: -Nej men, Pukeberg heter det.

Loffas: Men goding jag hör fortfarande inte vad du säger, det låter verkligen som du säger Kukeberg. Och då skulle jag smart förklara för honom: P som i Pappa och inte Kappa. Då tyckte Loffas det var liiite väl övertydligt, ha. Pe och låter ju inte alls likadant, liksom. Jajja, kanske e det inte ett dugg roligt att läsa detta som en andrahandhistoria, men gud, jag kände att jag var tvungen att föreviga detta för framtiden. Det kom ju tårar av allt skratt, och Loffas var ju så himla go, han some sjuk o lite hostig kunde inte skratta ordentligt utan hostade lite hit o dit istället, stackarn, krya på dig, my darling young one.



 






Såhär ser det alltså ut på ut- och insidan av Designarkivet. Dessutom kollade vi in utställningen under av Sonja Berlin som är en av de bästa i Norden att väva band, hon gör inte bara band rakt upp och ner utan intallationer och "skulpturer" typ.
Bilder hämtade från Google.



Go natt / Köttas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0