Hyllning: GUBBAR!

Favoritgubbar.

Just nu i mitt liv e jag fascinerad av gubbar.

Gråhåriga. Skäggiga. Mörka snälla ögon.

Och de brinner för något. Man beundrar dem!

 

Först ut:

Captain Paul Watson



 

Ja som ni ser e han en sjukt nice-looking sjökapten. Gråhårig, go mage, bruna ögon som ser till att havets vackra djur har det bra. A modern Pirate. Tänk att ha en Paul som slåss för en. Den sorts människa som imponerar mest på mig är den som slåss för oskyldiga djur som dör, plågas och försummas för människans ego. Det e så oegoistiskt och vackert att jag kan få en tår i ögat var gång jag tänker på det.
På 70-talet var Paul med och startade Greenpeace, men -77 lämnade han organisationen pga disagreements. Han tyckte helt enkelt att Greenpeace va lama och gått ifran de viktiga målen med organisationen. Han kände att naturen behövde en organisation som skulle ta till aktioner som trotsade lagar. För djuren. Då, -77 startade han Sea Shepherd Conservation Society som du kan följa på Animal Planet, programmet heter Whale Wars.
De fightas med Japanerna, som fortfarande jagar valar, flera hundra av de, in the name of Research. In my ass. Sånt gör mig så arg. Det coola är att the Sea Shepards åker runt o jagar Japanerna i ett skönt SVART skepp som Kaptenen själv styr, med precision, som en Gud. ÅH!


"I have been honored to serve the whales, dolphins, seals - and all the other creatures on this Earth. Their beauty, intelligence, strength, and spirit have inspired me. These beings have spoken to me, touched me, and I have been rewarded by friendship with many members of different species.

If the whales survive and flourish, if the seals continue to live and give birth, and if I can contribute to ensuring their future prosperity, I will be forever happy."

- Paul Watson

***


Svenska möbellegenden Carl Malmsten




 

 

Jag känner att han va en skön lirare.

Jamen, typ yrkesverksam hela sitt vuxna liv. Jobbade ännu hårdare med allt (ritade möbler till NK och Bodafors, utställningar, i hela världen, föreläsningar, butiken i Stockholm) efter 65 års ålder.
 Känd över hela världen för sin design. Startar skolor och ändrar skolslöjds-reformen. Funkis.

1960 startade han den skola jag så jättegärna vill gå på, Capellagården på Öland. Det var tydligen där, han och frugan Siv, spenderade deras sista tid tillsammans.  
Att andas konstnärsluft e bland det bästa jag vet. Det, herrparfym och tvättmedelsdoft.

Att hans möbelmodeller blir uppkallade Hemmakväll, Farmor och Vår fru och Talavid gör ju bara saken ännu bättre.

"Jag vill ju att folk ska trivas med de möbler som jag råkar göra"

KLOCKRENT, CARL!

***

Det e en sånhär karl jag så stolt vill spatsera runt med på ålderns höst! PENSIONEN, can't wait (men först ska jag leva livet, resa jorden runt, fotografera allt i min väg, designa o skapa, rädda valar, bli vegan och skådespela i en film)

Känner att Loffas kommer bli en skön gubbe när han kommer till åren. Hoppas jag fortfarande finns i hans liv då, på nåt sätt. Sitta o spela Bridge nån stans i södra Sverige, drickandes mänder av kaffe eller rödvin. Äter kyckling och snackar filosofiskt o klokt!

/ Köttas




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0